Vrouwen in de Overgang

Alles over de Overgang & Menopauze

Vrouwen in de Overgang

42288 – hallo ik heb een vraag,zijn er vrouwen d…

Home Forums Lotgenoten Overgangsklachten 42288 – hallo ik heb een vraag,zijn er vrouwen d…

Dit onderwerp bevat 40 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  bibi 5 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

sylvia

hallo ik heb een vraag,zijn er vrouwen die ook veel last van hun maag hebben,maagzuur maar ook zo een raar soort schraal gevoel van maag tot slokdarm,ik had hier nooit zo gouw last van,maar nu iederedag wel ,ik word er zo onzeker door,ik heb ook veel last van de geestelijke overgang,zo als een heel raar gevoel in me hoofd,last van me nek en ogen,het rare in me hoofd maakt me bang ,dan krijg ik het gevoel dat het niet goed is in me hoofd ik heb ook vaak zo een jeuk ,boven in me rug,buik,bij me liezen ik blijf dan krabbelen tot het helemaal rood is,heel snel moe zijn,en nog veel meer klachten,pfff wanneer gaat dit over,af en toe denk ik zal het ooit beter worden,ik kan wat vrouwen die ook in de overgang zitten,als ik dan tegen ze zeg dat ik veel van die akelige klachten heb zeggen ze dat heb ik niet alleen wel eens een opvlieger,dan denk ik hoe kan dat nou toch ,ik heb veel geestelijke klachten en ook lichamelijke ,en zij alleen opvliegers,en dan word ik zo onzeker en denk het is toch niet iets ergs wat ik mankeert ,of hoort dit niet bij,de overgang ,ik hoop dat er vrouwen zijn die dit herkennen ,ook maag klachten,.

groetjes sylvia

#57875 Reactie

Annette

Hoi Sylvia
    Ik ben Annette en sinds vandaag 55 jaar.,en heb ook overal last van ook geestelijk.verschrikkelijk! De slokdarm heb ik ook met name krampen of je een hartaanval krijgt ,onder het borstbeen ,schouderbladen, rug ,kaken,en water of zo in me mond. Doet echt zeer ,maar vooral bij spanningen ,of zomaar. Heb ook altijd water bij me, ook iets te eten dan zakt het ook .en anders neem ik een maagzuurremmer, duurt meestal niet lang, maar doet wel zeer.hoofdpijn en achter in me nek kuiltje in het achterhoofd is ook een ramp. Tabletje dan maar of ibuprofen,dan zakt het. Maar idd. De overgang met alle kwalen is niet leuk :cry:jeuk heb ik niet zoveel last van ,maar ook wel maagklachten,opgeblazen gevoel,darmen die rommelen,pfffffff ! Dus je bent niet alleen. Als je hier schrijft,kun je het van je afschrijven ,helpt ook, en er word altijd wel gereageerd.! Ik hoop dat het je geruststelde ,en vragen? Stel ze maar. Ik kijk hier regelmatig op de site,en als ik iets weet antwoord ik ook. Wat is je leeftijd dan?
    Groetjes Annette

#57876 Reactie

sylvia

hallo Annette
    bedankt voor je reaktie,ik ben hier erg blij mee te horen dat je ook deze klachten heb,niet verkeerd bedoelt hoor,maar je twijfeld zo erg gauw of dit wat ergs is daarom,ik word in oktober 53 ,en ben 4 jaar in de overgang ja het kan ook iets langer zijn hoor,maar de klachten zijn meer en erger geworden door de tijd heen,de klachten die je verteld heb ik ook ,je vertelt ook dat je water in je mond krijg,dat heb ik ook ,heel raar dat gevoel,mijn maag en darmen neemd de overhand van klachten,ik gebruik ook maagbeschermers omeprasol heet dat,ik heb er ook nog hyperventilatie bij ,een ademhaling die helemaal verkeert is hoog in me borst,en dat geeft ook weer een benauwd gevoel,en dan ook nog een opgeblazen gevoel door te veel lucht ,je vertelt dat je darmen ook rommelen heb jij dat ook in je maag dat het een soort klotst en borrelt,het houd maar niet op die klachten en dan iederedag pffff,mag ik vragen wat je nog meer voor klachten ervaart

groetjes sylvia.

#57877 Reactie

sylvia

ik was nog vergeten te zeggen hartelijk gefeliciteerd.

#57878 Reactie

Annette

Hoi Sylvia
    Dank je wel voor de felicitatie.
    Van de slokdarm is het bij mij meer een slokdarmkramp, waar door ik de klachten bij me maag krijg en opgeblazen ben,na de tablet moet ik dan ook vaak boeren ,en dan valt het wel mee.die krampen krijg je van spanning/ en of stress,zoals wij ons druk maken om alles,heb je er meer kans op. Maar er is niet veel aan te doen. Ja,geen stress!!! Maar soms komt het ook zomaar die slokdarmkramp,bah.
    Ook heb ik spierpijnen in nek,schouderbladen,onderrug ,bovenbenen,en soms in de kuiten.
    Af en toe draaierig,wazig zien,hoofdpijn,en nu wel wat minder huilen,maar kan ook zo maar de hele dag met tussenpozen huilen.echt moe wordt je ervan.druk maken om alles,wat ik vroeger gewoon deed,maar nu!!!Pfffffff
    Gisteren jarig waren alleen kinderen en kleinkinderen er,en ik vond het wel leuk,maar was ook
    Erg gespannen,onrustig,dus was het eigenlijk voor mij te DRUK. Iedereen praat door elkaar heen,en dat trek ik het niet meer.dus ben even met de hondjes gaan lopen! En vandaag weer een jankdag,zal wel de reactie op de drukte zijn,maar daar wordt je dan weer onzeker van en denk je ,wat markeer ik in godsnaam!? Vind dat heel erg.maar ja positief blijven,al denk ik er soms anders over.! Af en toe ook een goede dag ,en daar moet ik me aan vast houden denk ik!?? Ik lees je weer ,groetjes Annette

#57879 Reactie

lea

hoi sylvia,

ik ken het gevoel ook hoor!
    heb ook al een gastroscopie laten doen van men maag maar niks aan de hand!
    het is het beste dat je snel leert te aanvaarden dat het je overgang is!
    zo wordt alles een beetje draaglijker!
    ik ben van kop tot teen onderzocht en niks gevonden!
    ik mankeer niets! allemaal J.O( juf overgang)
    ik neem nu een hormonensuppetie om het leed wat te verzachten!
    ik kon het anders niet meer aan!

groeten,lea

#57880 Reactie

Liesbeth

Ik lees over jullie maag en darm klachten maar hoe zit het dan met eten? Ik kan bijv saonds geen warm meer eten dat moet echt tussen de middag. En de darmen maag party houd mij uit mijn slaap als ik fout voedsel (uien kool gebakken in olie peulvruchten knoflook kruiden etc)eet en te laat, dus half zes savonds. Snacken doe ik al lang niet meer savonds want dan lig ik wakker. . Slapen jullie dan wel goed?

#57881 Reactie

gea

Hai Liesbeth,

Ik slaap goed mits ik rekening houdt met tijd, hoeveelheid en het soort voedsel.

Groetjes
    Gea

#57882 Reactie

sylvia

hallo Annette,wat bedoel je precies met slokdarm kramp,hoe voelt dat precies ,ik voel ook vaak dat mijn slokdarm zeer doet ,maar kan dat ook komen van maagzuur of zo,ik word er zo onzeker van,ik heb vorigjaar een maag onderzoek gehad,daar kwam uit dat mijn maag ontstoken was,ik heb in die tijd heel wat te verduren gehad door het overlijden van mijn man,het word dit jaar juni 2 jaar geleden,daar na heb ik de maagonderzoek gehad wat ik verschrikkelijk vond,hoop het nooit meer te krijgen dat onderzoek,maar ik blijf nu gevoelig met mijn maag,ik snap het niet had het niet zo gauw,maar kan het ook nog met de overgang te maken hebben ,kijk als er meer vrouwen zijn die hier last van hebben die ook in de overgang zijn ,als ik aan mijn huisarts vraag of somige dingen met de overgang te maken hebben zeg ze niet veel,die denken alleen dat opvliegers en stemmingswisselingen de overgang is ,ik weet niet wat ik hier mee aan moet ,daarom ben ik blij met dit forum,voor dat ik het vergeet wilde ik ook nog vragen over oorsuizen,hier heb ik nog nooit last van gehad ,maar nu heb ik er al heel lang last van ,het is gelukkig maar een oor aan de linkerkant,maar wat is dat lastig zeg vooral als het stil is, of als ik op bed lig, zal dat ook weer overgaan ,is dit ook een overgangs klacht,ik hoop dat ik hier een reaktie op krijg.

groetjes sylvia

#57883 Reactie

Angelique

Hallo Sylvia,

Ja hoor ik herken de maagklachten wel degelijk en heb er ook last van. Nu heb ik een middenrifbreukje waardoor het maagzuur terugstroomt maar het is nu vele male erger als bijvoorbeeld een half jaar geleden.

Die slokdarmkramp van Annette is vreselijk. Ik heb dat twee maanden geleden gehad..nou nou, ik ben wel wat gewend aan mijn maag maar dit was niet om te harden. Zo”n pijn!!! Het is echt een gevoel alsof je slokdarm net boven je kuiltje van je maag in een wokkel wordt gedraaid. Vreselijk.

Een hele hoop met betrekking tot je maag kan op stress neerkomen maar wat ik ook wel een paar keer gehad heb is een helicobacter bacterie. Eenvoudig met ontlastingsonderzoek aan te tonen. Ik heb al diverse maagonderzoeken gehad.
    Ook kun je als je al een geirriteerde maagwand heb sneller pijn hebben door bijvoorbeeld je eten. ( zuur, pittig ) dat reageerd er gelijk op.

Ik moet julie zeggen dat ik alles wat ik te pakken kan krijgen m.b.t. de overgang lees. Maagklachten en reflux komen zeker VAAK voor in de overgang. Hoop dat je een beetje gerustgesteld bent Sylvia , maar het is een naar gevoel. Je ademhaling gaat dan ook niet lekker omdat je maag vol lijkt te zitten ( een band erom heen) dus je kunt niet goed doorademen. Heel herkenbaar en voor mij ook nog steeds schrikken.

Heel veel sterkte…

Groetjes
    Angelique

#57884 Reactie

sylvia

hallo Angelique,bedankt voor je reaktie,ik ben blij dat je het herkent,ik lees dat je al een paar keer een maagonderzoek heb gehad,maar daar zat wel een tijd tussen neem ik aan,ik ben zo bang weer een maagonderzoek te krijgen ,ik raakte vorigjaar ook al in paniek,ik ben vorigeweek bij de huisarts geweest om te zeggen dat ik weer meer last heb van mijn maag en slokdarm,ze zeg neem dan maar smorgens en savonds een omeprasol maagbeschermer in ,dat is dus 40 mg op een dag ,ze zeg verder kan je er niets aan doen,en je heb pas vorigjaar een maagonderzoek gehad ,dat hoeft niet ieder jaar,ik ik zit er echt niet op te wachten,maar ik heb morgen weer een afspraak bij de huisarts dan vraag ik of ik zo een helicobacter onderzoek mag laten doen ,dat kunnen ze volgens mijn ook met een bloedonderzoek doen,ja en weet je wat ook zo is het blijf maar in mijn hoofd malen ,van als het maar niks ergs is ,dan ga je van alles in je hoofd halen als ik maar geen kanker is durf het eigenlijk niet te schrijven,maar als je een maagonderzoek krijg kunnen ze toch zien of er wat zit wat er niet hoort ,dat word toch goed onderzocht,ze hadden er ook 2 hapjes uit gehaalt,ik ben ook heel gauw emotioneel ,dan kan ik het niet tegen houden om te huilen,ik voel me zo rot ,en ze begrijpen je gewoon niet.

groetjes sylvia

#57885 Reactie

Angelique

Hoi Sylvia,

Ik herken je angst voor maagkanker hoor, ik heb precies hetzelfde. Hebben ze wel goed gekeken denk ik dan want ik heb er een stuk of zes gehad en drie ervan zonder roesje en dan lig je toch te kokhalzen enzo en dan denk ik…kunnen ze het wel goed zien?

Als er biopten zijn genomen kunnen ze daaraan wel zien als er iets mis is. Ook merk je dat zelf volgens mij wel, alszijnde slecht eten, afvallen, eten wat terukomt ect, ect.
    Overigens de aantal mg die jij slikt is normaal hoor, ik heb weleens op 80 mg gezeten plus daarbij zakjes maagzuurbinders.Verschillende medicijnen geprobeerd. Omeprazol, pantoprazol, nexium, lozec, ranitidine, pariet, enz

Mocht je nu weer een maagonderzoek moeten ondergaan vraag dan eens om een roesje. Je merkt er dan niets van.
    Helicobacter kunnen ze en in de ontlasting en in het bloed en met een ademtest vaststellen. Een ademtest is volgens mij het beste maar probeer anders eens je ontlasting.
    Een tip is wel om dan tenminste twee weken te stoppen met maagzuurremmers omdat die de test kunnen beinvloeden. Mijn HA zegt van niet maar in het ziekenhuis en internet zegt van wel.

Ik slik al 14 jaar maagzuurremmers en ben er nu sinds drie weken mee gestopt. Ik dacht….kan toch niet goed zijn zo lang achter elkaar. :shame: Maar goed..heb nu wel maagpijn maar heb ook een aantal pijnvrije dagen gehad. Ik wilde ook laten testen op helicobacter maar wacht het nog even af.

Het is heel normaal om je zorgen te maken hoor. Dat heeft iedereen en zeker als je in de overgang bent, ben je gewoon emotioneler. Vraag anders een verwijskaart voor de MDL arts als je het niet vertrouwd. Maar wat ik al zei, als deze pijn nu plots op is komen zetten nu je juist niet zo lekker in je vel zit en ook van andere overgangsklachten je eigen zo rot voelt kan het best van de zenuwen en door de overgang komen.

Ik kamp zelf al een poos met ongelofelijke moeheid, stijve spieren, gespannen spieren gehele dag. Pijn in mijn nek, hoofd. Duiszelig, buikklachten, misselijk, obstipatie, wazig zien, warmte aanvallen, jeuk, trillende handen, dikke onderbenen, ect ect. en dan nog geestelijk niet helemaal fris zijn. Een mens zou het er van aan mijn maag krijgen… 😀

Maar als je het niet vertrouwt….aan de bel trekken en als je vragen hebt. stel ze gerust.

Heel veel sterkte.

Groetjes
    Angelique

#57886 Reactie

sylvia

hallo Angelique,de klachten die je op noemt komen bekent voor hoor,maar vroeg jij zelf aan de huisarts om weer zo een maagonderzoek te doen ,vond de huisarts het zelf ook wel nodig of zeg hij ook is echt niet nodig,en hoeveel jaar zat tussen een onderzoek,mijn huisarts zeg is echt niet nodig je ben vorigjaar pas geweest,er kwam uit een maagontstekking en een heeeel klein breukje in middenrif maar dat was niet erg zij die arts die het onderzoek deed,ik was zo in paniek en trilde helemaal door dat onderzoek,ik vroeg aan die arts of ik nog wat mog vragen waar ik zo bang voor was ,hij zeg ja hoor toen zeg ik was bang voor kanker,toen zeg hij nog ik heb niks gezien wat daar op wijst hoor,en gaf me een schouderklopje,dus kan niet zo wezen dat het nu wel is,ik moet eens op houden met dat rare denken,maar het maalt gewoon van zelf,wil het niet maar kan het gewoon niet stoppen,ken je dat ook mischien,ik ben wel heel blij dat ik met mijn vragen bij jou terecht kan,maar bij jou maagonderzoeken kwam toch ook niks ergs uit toch,vertelde jij ook dat je bang was voor ka ,watn zijden ze daar op.

mvg sylvia

#57887 Reactie

angelique

Hoi Sylvia,

Ik heb inderdaad al een aantal onderzoeken gehad in verloop van ongeveer 14 jaar.
    De laatste is in 2011 geweest. Mijn huisarts stuurt me zelf naar de internist als ik weer met klachten kom. Heb drie maanden geleden nog met die slokdarmverkramping zijn spreekuur bezocht en toen gaf hij medicijnen, moscht het daar niet mee weg gaan dan zou hij me naar de internist sturen. Ik hoef er dus niet om te vragen.

Bij mij is er 1 keer een biopt genomen in 2007 en daarna niet meer, maar volgens mij zien ze ook zo wel als de maag niet in orde is hoor. Ik heb nooir gevraagd of gezegt dat ik bang voor kanker ben maar dat zullen ze best wel weten.

Ik heb twee keer de helicobacterbacterie gehad en die is ook vastgesteld door alleen maar te kijken. Daarna een keer een controle gehad door een ademtest. Ik denk zeker dat je niet bang hoeft te zijn nu. Je hebt pas een onderzoek gehad en als je inderdaad een klein breukje heb, dat heb ik ook, kan het helaas wel zo zijn dat zeker in geval van stress je vaker maagzuur hebt. Ook al voel je niet dat je maagzuur hebt….( in je slokdarm of keel) het zit er toch he, en dan kan het toch zeer doen.
    Een hoop mensen zeggen vaak…ja maar ik heb geen maagzuur want ik proef niks, maar dat maakt niet uit. Het hoeft niet helemaal in je keel te komen om klachten te veroorzaken. Kijk eens op vrouw en overgang. Daar staat ook dat maagklachten vaak voorkomen in de overgang.

Probeer ook op je voeding en eten te letten als je een breukje hebt. Doordat je een breukje heb stroomt er gemakkelijk maagzuur naar boven in je slokdarm omdat dat klepje openstaat. Als je bukt…niet voorover maar door je knieen. Koffie, chocola, alcohol, spinazie, sinasappels zijn allemaal dingen die maagzuur kunnen verergeren. Je kunt ze wel nemen maar weet dan voor jezelf dat je klachten kan krijgen en stress idem dito.

Ook op andere forums zijn mensen die dag in dag uit maagklachten hebben en er geen oorzaak voor is. Wij hebben een breukje dus weten wij nog hoe het kan. Maar als je niet gerust bent, moet je gewoon naar de arts blijven gaan. Ook als de klachten niet afnemen. Als je iets eet, zijn je klachten dan minder? Leg er eens een warme kruik op, wordt het dan ook minder?

Groetjes
    Angelique

#57888 Reactie

Annette

Hoi Sylvia en Angelique,
    Sorry voor het late reageren, maar wat Angelique zegt ,dat je zo”n wokkel voelt boven in je maag en slokdarm doet echt zeer. het verkrampt daar helemaal, neem ik een maagzuurremmer en water en dan zakt het.de H.a. Zegt dat er niet veel aan te doen is,maar als ik me druk maak en stress heb,dan komt het vaker. Dus ja,in de o.g. Kan je er meer last van krijgen,en eigenlijk ben ik niet zo gek op maagonderzoeken. :D.zo heb ik het,en dan maanden niet!
    En dat malen en huilen en naar hoofd hebben,ken ik wel.opgejaagd ,moe etc. Laat het over je heen gaan,want je weet nu dat het de o.g. Is. Hou je tranen niet in,voor niemand! Het komt toch,en hoe meer je ertegen vecht, hoe erger het wordt.!!!, nou ,ik lees weer .gr.Annette

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
Reageer op: 42288 – hallo ik heb een vraag,zijn er vrouwen d…
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.