‘Ik ben dik en lelijk’

Een gezonde leefstijl draagt niet alleen bij aan gezond, fit en energiek lichaam, maar draagt ook bij aan een gezond en plezierig seksleven. Ik denk dat het helpt als mensen goed voor zichzelf te zorgen. Ook jou gun ik het om het beste in jezelf naar boven te halen. Als je trots bent op wie je bent, wat je kunt en hoe je eruit ziet helpt dat om meer te genieten van seks. Jij en je omgeving plukken er nu en later de vruchten van als je met zorg, liefde en respect met jezelf omgaat en als je stress reduceert. Zeker als je draaglast groot is vanwege huidige stress of eerdere trauma’s, is je draagkracht van groot belang

‘De laatste jaren ben ik tot mijn grote spijt aangekomen in gewicht’, vertelt Judith (49 jaar) me. Judith is naar mijn mening een mooie en goed verzorgde vrouw. Zelf vindt ze dat ze te zwaar is. ‘Als ik kijk naar foto’s van drie jaar geleden en nu dan is het verschil enorm. Ik vind het vervelend dat mijn buik nu dikker is, mijn taille weg is en mijn borsten slap zijn. Vooral als we vrijen heb ik er last van. Hoewel ik weet dat mijn vriend mij mooi vindt zoals ik ben, ben ik in bed meer bezig met mijn lichaam dan met de seks. Astrid, je denkt misschien dat ik veel eet maar dat is echt niet zo. Als ik mijn voedingspatroon vergelijk met die van mijn vriend, dan eet ik zelfs veel minder dan hij. Maar hij komt niet aan en ik wel. We hebben een groot sociaal netwerk en we vinden het heerlijk om met elkaar te borrelen. Inderdaad drink ik dan wijntjes en neem ik lekker wat nootjes of kaas. Maar dat vind ik de franje van het leven. Ik heb zoveel stress in mijn leven dat ik mezelf die uitspattingen echt gun.’

In de overgang is een gezonde leefstijl essentieel. Nóg beter is het om fit die overgang in te gaan! Wist je dat hart-en vaatziekten doodsoorzaak nummer één zijn bij vrouwen. In de overgang daalt de oestrogeenspiegel met 80%! Hierdoor daalt ook de hoeveelheid collageen. Dat resulteert erin dat de huid, slijmvliezen, bloedvaten, banden, pezen, spieren, botten en kraakbeen minder soepel, dik en elastisch worden. Dus grote kans op vele lichamelijke en psychische ongemakken én je krijgt ook nog eens extra buikvet. Dit alles belemmert het seksleven van vrouwen enorm.

Het positieve van minder oestrogenen is echter wel dat vrouwen minder gericht zijn op de ander en meer op zichzelf. ‘En nu IK!’, hoor ik vaak. Vrouwen in de overgang worden minder lief en krijgen meer lef. Dus als je deze kracht gebruikt om te werken aan een gezonde leefstijl, is de kans groter dat je minder of misschien zelfs geen overgangsklachten zult hebben én een veel leuker (seks)leven. Want meer energie, minder pijn, minder stress en meer zelfvertrouwen stimuleert het seksueel plezier en geeft het gevoel optimaal te leven! In mijn praktijk vertellen vrouwen mij regelmatig dat ze geen zin in seks hebben vanwege allerlei redenen. Als deze vrouwen goed voor zichzelf gaan zorgen verbazen ze zichzelf over de behaalde behandelresultaten. Echt zo tof!

In mijn praktijk zie ik veel vrouwen die last hebben van een negatief lichaamsbeeld tijdens seks. Jonge vrouwen maar ook vrouwen in de overgang. Het beeld van vrouwelijkheid is immers meer gekoppeld aan het uiterlijk dan bij mannen. Een negatief zelfbeeld werkt remmend op seksueel plezier. Als dat voor jou ook een probleem is, heb je simpelweg twee tools ter beschikking om dit probleem te tackelen.

Verander je gedachte: We worden in de (social) media met beelden geconfronteerd waarop te zien is dat seks gerelateerd is aan jonge, mooie en gezonde mensen. De meeste mensen voldoen natuurlijk niet aan dat ideaalbeeld. Mede omdat veel beelden van vrouwen die we zien bewerkt zijn, in ideale omstandigheden gefotografeerd zijn of we zien vrouwen die cosmetische chirurgie hebben laten toepassen. Omdat we niet vaak normale vrouwenlichamen in normale omstandigheden zien, kan dat onzeker maken. Soms zo onzeker dat vrouwen vrijen gaan vermijden of er zorg voor dragen dat hun partner hun lichaam niet of nauwelijks te zien krijgt. Ze vrijen bijvoorbeeld in het donker, kleden zich niet om in bijzijn van hun partner en vermijden zwembaden en sauna’s. Je gedachten bepalen voor een groot deel je gevoel en gedrag. Je kunt gedachten hebben die je helpen maar helaas zijn er ook minder helpende gedachten.

In de behandeling ben ik samen met Judith op zoek gegaan naar gedachten die haar helpen en die voor haar ook kloppen. Judith legde de lat voor haar zelf hoger dan bij andere vrouwen in haar omgeving. In haar geval kwamen we uit op twee helpende gedachten: “Andere vrouwen die net zo oud zijn als ik en er ongeveer net zo uit zien als ik vind ik mooi, dus ik ben ook mooi.” En “Dat mijn borsten zijn zoals ze zijn dat komt mede door het feit dat ik borstvoeding heb gegeven en daar ben ik trots op!”.

Verander je gedrag: Door hormoonverandering (minder oestrogenen) verandert je stofwisseling en in deze levensfase verminderen de spieren die voorheen veel energie nodig hadden. Dat betekent dat als je hetzelfde blijft eten/drinken/bewegen je inderdaad meer aankomt in gewicht dan vroeger. Sommige vrouwen geven aan dat ze door extra stress in deze levensfase ook meer gaan eten. Wil je zorg dragen voor dat je gezond en gevarieerd eet met weinig vet en suiker (in alcohol zit ook veel suiker) en eet veel groente. Hou je bloedspiegel stabiel. En eet zo min mogelijk bewerkte voeding. Tenslotte, beweeg iedere dag voldoende, zorg voor voldoende rust en slaap, vertraag waar kan en ga (alleen) naar buiten. 

Judith besloot om doordeweeks bewuster met eten en bewegen om te gaan, frisdrank achterwege te laten en de twee wijntjes in het weekend te combineren met rauwkost.

Deze casus is niet op individuele patiënten gebaseerd. Het is een casus op basis van de jarenlange ervaring van Astrid Kremers met soortgelijke cliënten in haar seksuologie-praktijk.

Astrid Kremers

Astrid Kremers is eigenaar van seksuologie Praktijk Astrid Kremers en is de seksuoloog van het UMC Utrecht, Diakonessenhuis Utrecht, Gezondheidshuis Utrecht, Beatrixziekenhuis Gorinchem, huisartsenpraktijk Janskerkhof – Campus de Uithof en kinderwenscentrum Nij Linge.

Ze is erkend en geregistreerd seksuoloog NVVS – Nederlandse wetenschappelijke Vereniging Voor Seksuologie. Ze is ook cognitief gedragstherapeutisch werker VGCt, EMDR therapeut, ACT en oplossingsgericht geschoold.

Astrid deelt haar vakkennis graag. Haar cliënten krijgen in de behandeling evidence-based informatie die zij afstemt op hun vragen. De seksuoloog is auteur van het boek ‘Aandacht voor seks‘ en mede-auteur van diverse andere boeken​. Ze geeft onderwijs, lezingen en podcasts. Ze is media woordvoerder voor diverse kranten, tijdschriften en websites en geeft interviews voor tv en radio.

Al bijna 25 jaar werkt ze ook in het UMC Utrecht, nu o.a. als lid van de Ondernemings Raad. De eerste jaren binnen de divisie Hersenen op de psychiatrie. De laatste jaren binnen de divisie Kinderen in het Landelijk Psychotraumacentrum. Ze is mede initiatiefnemer van het Centrum Seksueel Geweld (CSG).

De seksuologe is actief binnen haar beroepsvereniging de NVVS. Voorheen als bestuurslid en organisator van congressen. Momenteel als lid van de mediacommissie.

Website: www.sexuoloog.nl

Mail: info@sexuoloog.nl 

Telefoon: 06-10797061

De redactie van de site Vrouwen in de Overgang bestaat uit gynaecologen, verpleegkundig overgangsconsulenten van de VVOC en een seksuoloog die allen actief lid zijn van de Dutch Menopause Society; de werkgroep van de NVOG (Nederlandse Vereniging van Obstetrie en Gynaecologie) die zich specifiek met de overgang bezig houdt.

VidO_Silhouette_Vrouw_02_Zwart

© 2014 - 2022 Vrouwen in de Overgang